Shoei Personal Fitting System (SPFS)

Kleding, helmen en meer

Opmeten is een vast onderdeel van het Shoei Personal Fitting System

Dat de helm van zijn eigen werkgever hem niet lekker zat, zat product-ontwikkelaar Takashi Ebisawa letterlijk niet lekker. Hij ging ermee aan de slag, om te beginnen door zijn eigen schedels eens te bestuderen. Het resultaat is het Shoei Personal Fitting System.

De meeste helmmodellen zijn er in vijf tot zeven maten. Het basismodel is voor al die maten in principe hetzelfde. Met de hoofden die erin moeten passen ligt dat natuurlijk heel anders: die zijn er niet alleen in groot en klein, maar in alle mogelijke en onmogelijke modellen, met regelmatige of minder regelmatig dimensies. Ebiwara’s schedel viel onder die laatste categorie, ontdekte hij al metend. Logisch dat een helm dan niet lekker zit. Natuurlijk kun je de voering dan op gevoel en goed geluk een beetje aanpassen, zoals dat in motor(kleding)zaken ook wel gedaan wordt. Ebiwara koos voor een systematischer aanpak, waarbij de helm met combinaties van hardere en zachtere opvulstrips op jouw schedel aan te passen is. Dat gaat een hele stap verder dan dat je helm ‘lekker zit’. Het verschil tussen lekker en perfect kan groter zijn dan je denkt, zoals het Shoei Personal Fitting System (SPFS) laat zien.

Passief veilig
Zo’n perfect passende helm draagt direct bij aan je passieve veiligheid. “Een helm die echt  goed aansluit zit stabiel op je hoofd en zorgt voor optimaal zicht en optimale ventilatie,” vertelt Paul Welp, die Shoei in Nederland vertegenwoordigt. “Maar het gaat nog verder dan dat: een perfect passende helm is ook goed gepositioneerd. Als een helm bijvoorbeeld te veel voor- of achterover zit, maak je niet honderd procent gebruik van de aerodynamische eigenschappen van het ontwerp. Daardoor kan hij gaan liften of meer herrie geven dan nodig is. Bovendien gaat een slecht passende helm ten koste van de levensduur, bijvoorbeeld omdat hij trilt of omdat de knellende voering te veel wordt samengedrukt. Als een helm echt goed zit, voel je eigenlijk nauwelijks nog dat je ‘m draagt. Rijden wordt zo minder vermoeiend en daarmee direct veiliger.”

Ideaal
Dat ideaal wilde Ebiwara voor iedere helmdrager bereikbaar maken. Jarenlang bestudeerde hij schedels en verzamelde hij de data die nodig zijn voor zijn systeem, dat in Japan al een jaar of vijf met succes gehanteerd wordt. Welp was geïnteresseerd, liet zich door Ebiwara inspireren en instrueren, en introduceerde het SPFS in Nederland. Hoe werkt het? “Als je je eigen helm of een nieuwe helm op maat wilt laten maken, beginnen we met je hoofd op te meten: de lengte, de breedte, de hoogte en de omtrek. Die gegevens voeren we in het systeem is, dat dan een helmmaat en eventueel twee alternatieven adviseert, en aangeeft waar de voering eventueel aangepast moet worden.”

Paul Welp: "Zit-ie zo goed?"

Blik op het hoofd
Die adviezen gaan in principe uit van een symmetrisch gevormd hoofd, en dat heeft lang niet iedereen. Welp: “In de cursus die ik voor Nederlandse dealers verzorg, leer je ook heel goed naar hoofden te kijken, en je leert hoe je kunt zien en kunt vragen of een helm echt goed zit. Uiteindelijk kan het definitieve oordeel toch maar van een kant komen, en dat is van de man of vrouw die de helm past. Probleem daarbij is dat de meeste mensen natuurlijk maar eens in de zoveel jaar een helm kopen, en ze leren dus niet hoe je het best kunt uitdrukken wat je voelt als je er eentje opzet. Door ze de juiste vragen te stellen, kun je ze daar wel een heel eind mee helpen.”

Vijf zones
De uitneembare centerpad van de helm is verdeeld in vijf zones: voor en achter, links, rechts en de bovenkant, de kroon. Die kroon bestaat uit drie schuimplastic strips, de voor en de achterkant hebben er elke eentje, en opzij zitten er twee. Elk van die negen strips kan met een of meer opvulstrips verdikt worden om de helm op maat te maken en hem goed te positioneren. Alle opvulstrips zijn er bovendien in een harde en een zachte variant. “Daarmee is onder meer in te spelen op de persoonlijke voorkeur van de drager: de een wil liefst een helm die compact aanvoelt, terwijl de ander liever een zachtere ondersteuning heeft.” Op basis van de berekeningen van de computer, het inzicht en de ervaring van de verkoper en de input van de klant worden net zo lang geëxperimenteerd totdat de perfecte pasvorm bereikt is. “Voordat we de opvulstrips definitief op hun plaats plakken, halen we ze er eerst weer even uit: zo kunnen we mensen het verschil laten voelen tussen de wel en de niet gecorrigeerde helm.” Of het werkt? Op een personal fitting-sessie bij Hans van Wijk Motoren in Zoetermeer hoorden we alleen maar positieve reacties. Of het ook voor jou werkt? Bel een Shoei-dealer als je zo’n helm hebt of aan een nieuwe toe bent. ’t Is het proberen meer dan waard.

Het SPFS mag alleen worden toegepast door verkopers die de cursus van Paul Welp gevolgd hebben. Inmiddels zijn die bij de meeste Shoei-dealers al te vinden. De andere verkopers worden in principe dit jaar nog opgeleid. Daarnaast verzorgt Welp bij verschillende dealers SPFS-dagen. Daar kun je dan op afspraak terecht. SPFS werkt voor alle nieuwe en gebruikte Shoei-helmen. De kosten voor een personal fitting bedragen 60 euro. Om de druk op wangen en kaken te reguleren biedt Shoei wangkussens in verschillende maten. Die zijn niet bij de genoemde prijs inbegrepen.
De helm wordt met losse opvulstrips op maat gemaakt.

Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
Hugo Pinksterboer
Eerder uitgegeven:
MAGazine 157