Hoe zat het ook alweer met geluidsnormen voor motoren, en wat kost het je als je motor daar niet aan voldoet?
Nieuwe motoren worden alleen goedgekeurd voor gebruik op de weg als ze bijeen dynamische (rijdend, onder strikte condities uitgevoerde) meting niet meer dan 80 dB produceren. Dat is een Europese regel. Maakt een motor bij de typegoedkeuring meer geluid, dan komt hij de weg niet op.
Dynamisch en statisch
Die dynamische meting is langs de weg niet uit te voeren. Daarom wordt erbij alle goedgekeurde motoren ook een statische meting uitgevoerd. Daarbij wordt het uitlaatgeluid vlak bij de uitlaten gemeten, bij een per merken type vastgesteld toerental. De bij die meting vastgestelde waarde komt in het kentekenregister en op het typeplaatje van je motor te staan. Waarden variëren van pakweg 85 tot – bij uitzondering – meer dan 100 dB.
Strikte condities
Die statische meting is langs de kant van de weg wél uit te voeren, onder strikte condities. Zo wordt er bij geluidscontroles dus gemeten. De microfoon staat bij deze meting onder een hoek van 45° op precies 50 cm van je uitlaat. Er wordt gasgegeven tot het hier bovenal genoemde toerental. Om meetfouten door afwijkende toerentellers te voorkomen, wordt het toerental met een impulsmeter op het blok gemeten.
Prijslijst
Maakt je motor bij die controle meer geluid dan in het kentekenregister staat, dan zal hij ook niet meer voldoen aan het wettelijk vastgestelde maximum van 80 dB bij de dynamische meting. Wat gaat zo'n grap je kosten?
Onnodig geluid
Die afwijkingen moeten dus altijd volgens een strikt vastgelegde procedure vastgesteld worden. Alleen als je duidelijk waarneembaar onnodig geluid maakt, kun je op het 'op het gehoor' bekeurd worden. Onder onnodig geluid valt alles wat niet nodig is om normaal weg te rijden of om gevaar te voorkomen (claxonneren): denk aan je gas opendraaien voor rood, vol gas optrekken en burn-outs, bijvoorbeeld. Prijskaartje? 400 euro.
WOK
Als je motor bij een (geluids)controle niet aan de gestelde eisen voldoet, kan er ook een WOK opgelegd worden. Je hebt dan een verbod voor rijden op de weg totdat de motor aangepast en door de RDW opnieuw goedgekeurd is. WOK staat voor wachten op keuring.
Geen vermelding
Staat er geen dB-waarde op je typeplaatje, heeft je motor geen typeplaatje en is de waarde ook in het kentekenregister niet opgenomen (ovi.rdw.nl)? Viertaktmotoren van voor 1960 worden bij een controle gemeten bij 2.000 toeren, en vanaf 1960 bij 4.000 toeren. Hoeveel geluid ze dan mogen produceren hangt van de cilinderinhoud. Dat varieert van 92 dB voor een 125'je tot 106 dB bij een 1000 of zwaarder. Tweetakten worden bij iets hogere toerentallen gemeten.
Tirol en meer
Nog even wat punten op een rij: