Op een toertocht door het Limburgse heuvelland wordt een groepje Harley-rijders naar een parkeerterreintje gedirigeerd. Drie worden er bekeurd omdat ze te veel geluid zouden maken. Vijf anderen gaan vrijuit omdat ze geen toerenteller hebben. U zegt#@!?
Ed Maas is een van de motorrijders die met een bekeuring naar huis gaat. Hij doet ons zijn verhaal. Zijn geluid wordt gemeten. Dat gaat heel anders dan bij de RDW. Zo is er geen mal voor de plaatsingsafstand en -hoek van de microfoon. De ingeleende provincieambtenaar die de meting uitvoert, houdt de microfoon in de hand in plaats van hem op een statief te plaatsen. En om het geheel in stijl af te ronden, beschikt het team niet over een geluidsmeter die ook het voor de meting exact te bepalen toerental vaststelt. Nee, Ed mag zelf het gas opendraaien tot de in het kentekenregister voor zijn motor vermelde toerental. Ongeveer dan, want echt nauwkeurig is zijn teller niet.
Indicatieve meting
Met al dat gekluns is een afwijking van een decibelletje of wat vlot gerealiseerd, zeker als er ook nog het nodige verkeer af- en aanrijdt. Wij doen navraag bij de politie. Ed en zijn maten zijn niet bekeurd op basis van de meting, maar op basis van feitcode R522, het produceren van onnodig geluid. De meting was alleen ‘indicatief’, schrijft de politie. Maar wacht ’s even? Bij een R522 is geen meting nodig. Om mensen op basis van een meting te kunnen bekeuren, heb je bovendien speciaal opgeleide agenten nodig. En hoe zit het nou toch met die motorrijders zonder toerenteller? Als je zonder zo’n ding niet bekeurd kan worden, zouden er binnenkort vast heel wat van die tellers opeens niet meer werken, voorspellen we de handhavers. Ze moeten er niet om lachen.
Alleen zo
Naar ons stellige idee kan je maar op twee manieren bekeurd worden, als het om geluid gaat.
1. Een daartoe gecertificeerde en uitgeruste agent meet je uitlaatgeluid op basis van de ‘verkeerstechnische inrichtingseisen’ van het voertuig. Maakt je motor meer dB’s dan op je VIN-plaatje staat aangegeven, kost je dat geld en moet je motor mogelijk herkeurd worden.
2. Je krijgt een bekeuring omdat je overlast veroorzaakt door rijdend of stilstaand onnodig geluid te maken. Een indicatieve geluidsmeting kan, maar is niet nodig.
Grap met traan
Bij de controle in Limburg werden de motorrijders aangehouden omdat ze teveel geluid zouden maken, maar dat moest in een klunzige meting vastgesteld worden. Dat klopt voor geen meter, zoals we de betrokkenen hebben laten weten. Grootste grap, met een dikke traan? Er waren agenten bij die ook wel hoorden dat de toerentellerloze motoren veel meer geluid maakten. Maar ja, eh, geen toerenteller… Quatsch! Het vervolg hou je van ons tegoed.