TE LUID geluid IS UIT

MAG-beleid

Geluid MAG... (foto: MAG)

Als je thuis geluid maakt, hou je rekening met je buren. Als je motorrijdt, is iedereen je buurman. Willen we ook de mooie weggetjes openhouden voor motorrijders, dan moeten we dus rekening houden met de mensen die daar wonen en met iedereen die we onderweg tegenkomen. Dat is de boodschap van TE LUID geluid IS UIT.

De roep om wegafsluitingen is groter dan ooit. Jammer genoeg laten veel wegbeheerders hun oren hangen naar de grootste klagers. En jammer genoeg besliste de hoogste rechter van het land in 2020 in het voordeel van Lopik, met een deels afgesloten Lekdijk als gevolg. De MAG kan praten als Brugman, we kunnen eindeloos argumenten blijven aanvoeren en bezwaarschriften indienen, maar dat gaat allemaal pas echt werken als de ervaren overlast minder wordt. Daar is bijna iedereen zich van bewust.

Standaarduitlaten
Steeds meer motorrijders zetten hun standaarduitlaat weer onder hun motor en schroeven hun dB-killers weer in hun uitlaten. Steeds meer motorrijders vragen hun motormaten om hetzelfde te doen. Je hebt maar één motorrijder nodig die herrie maakt om daar als hele groep op aangekeken te worden. Dat is niet terecht. Maar het is wel hoe het werkt.

De oplossing
Met de campagne TE LUID is UIT vragen meer dan twintig motormagazines, online motormedia en motorrijdersorganisaties aan hun achterban om rekening te houden met  hun omgeving. Dat is niet alleen een signaal naar die motorrijders, maar ook naar de politiek. Als mensen overlast ervaren, moet de oplossing van twee kanten komen. De klagers moeten zich realiseren dat niet elke motorrijder herrie maakt. Motorrijders moeten de ervaren overlast zoveel mogelijk beperken.

Vrijheid
Is de lol er dan vanaf, als motorrijder? Volgens ons niet. Er zijn nog genoeg plekken waar het gas even open kan, nog genoeg bochten die je op snelheid kan pakken. Maar doet dat niet waar anderen er last van kunnen hebben. Laat weten dat je hun rust respecteert. Dat vergroot de kans dat ze jouw geluid en jouw vrijheid respecteren. En met jouw vrijheid ook die van al die andere motorrijders.

Begrip
Met protestacties gaan we de strijd voor open wegen niet winnen. We hoeven niet te laten zien dat we er zijn. Dat weet iedereen al. Met rechtszaken gaan we de strijd niet winnen. Met een beetje onderling begrip wel. Doe je mee? Geluid mag. Maar te luid geluid is uit.

Meer weten?
Meer weten over motorgeluid, de kwalijke streken van anti-motorgeluidgroepen, sancties, de visie van de politie en nog veel meer? Op de pagina Artikelen vind je een hele reeks verhalen over dit onderwerp. Doe er je voordeel mee in discussies over motorgeluid.

Minder geluid maken: tips
Hoe kan je bijdragen aan het reduceren van de ervaren overlast? De meeste tips liggen voor de hand. Aanvullende tips zijn welkom op media@motorrijdersactiegroep.nl.

  • Ga van het gas af in de buurt van bebouwing.
  • Hou zoveel mogelijk afstand bij het passeren of inhalen van fietsers en wandelaars. Laat zien dat je ze ziet.
  • Rij met ingetrokken koppeling en je gas dicht langs ruiters. Rijd liever niet in grote groepen.
  • Ga 's door de week rijden, als dat kan, in plaats van in het weekend. Spreid de drukte. Da's nog lekkerder rijden ook.
  • Ga niet vol op het gas de bocht uit. Doe een circuitdag ls je gas wilt geven.
  • Schroef je dB-killer in je uitlaat, vervang je open pijp door je standaarduitlaat. Alle beetjes helpen.
  • Spreek motormaten met open uitlaten en zonder dB-killers daar op aan. De hele groep wordt aangekeken op het geluid van die ene motorrijder.
  • Op zoek naar een stillere uitlaat? Lees het artikel Mag het wat zachter? op deze site.

TE LUID geluid IS UIT en nefom
De heren van nefom, de overkoepelende organisatie van bewonersgroepen die zich tegen motorgeluid keren, informeerden of zij de campagne ook konden steunen. Nee, natuurlijk: het is een campagne vanuit de motorrijderswereld. Daarnaast hebben we ze laten weten dat er van enige vorm van samenwerking tussen nefom en partijen uit de motorwereld geen sprake kan zijn zolang nefom "onjuiste informatie over de toegestane geluidsproductie van auto’s c.q. motorfietsen blijft verspreiden, het gebruik van spandoeken met een gesuggereerd verbod voor motorfietsen die meer dan 70 dB produceren stimuleert en andere direct motorrijdersonvriendelijke, polariserende uitingen blijft bezigen." Men betreurde deze reactie, zo liet een woordvoerder informeel weten. Wij betreuren hun negatieve aanpak van de discussie.

Tekst:
Hugo Pinksterboer
Beeld:
MAG
Eerder uitgegeven:
nvt