Motorrijders big spenders in Limburgse Heuvelland
Op de Limburgse nieuwssite L1 verscheen een artikel met de kop 'Meest overlastgevende toerist levert het minste op.' Drie keer raden over wie dat gaat. We belden met Anya Niewierra, directeur van Visit Zuid-Limburg, die volgens de eerste editie van het bericht gesteld zou hebben dat "je Zuid-Limburg moet zien als een eikenboom, en de motorrijders zijn de rupsen die leven aan de buitenkant van die boom."
Omdat we geen idee hadden of dat nou lief bedoeld was of niet, hebben we om een reactie gevraagd. Het was een foutje van de krant, zo bleek. Die rupsen waren niet de motorrijders, maar de horeca-ondernemers die het Heuvelland kapot maken door steeds meer omzet te willen draaien, gaf Niewierra ons aan. Dus gingen wij vrijuit? Nee, motorrijders maken te veel lawaai en we geven te weinig uit, dus wij moeten wijken. Juist... Verder hebben we Paul Merk gevraagd naar de "onderzoeken waaruit blijkt dat motorrijders maar 0,7 procent aan de toeristische omzet bijdragen", waar hij het in ditzelfde artikel over heeft.
We reageerden natuurlijk direct op het artikel. Het zou echter nog even duren voordat we het bewuste onderzoek in handen hadden. En inderdaad, we dragen slechts 0,7% bij. Maar als de andere cijfers uit het onderzoek erbij pakt, ontdek je al snel dat bezoekers die met de motor komen met 33 euro per persoon verreweg het meeste geld uitgeven. Automobilisten blijven met 22 euro pp ver achter, en over fietsers (5,50 euro) en wandelaars (4 euro) hebben we het niet eens.
Zo zie je maar weer hoe je met cijfers kan goochelen: in dit geval werden ze gewoon geheel buiten de context geplaatst. Kwalijkste van de zaak is deze manoeuvre probleemloos te herleiden was naar de opdrachtgever van het onderzoek, Visit Zuid Limburg. We zijn hier nog mee klaar; da's wel duidelijk.
Zoals te verwachten was er helemaal geen sprake van onderzoeken, zoals Paul Merk suggereerde, maar slechts van één onderzoek. Misschien gewoon een vergissing van heer Merk, maar wel eentje die zijn boodschap versterkt. Triest. Nog meer triest nieuws: Merk stelt voor om voor het Heuvelland een max van 70 dB in te stellen. Dat paard is allang dood, meneer Merk, dus trekken heeft geen zin. En heeft u wel eens gekeken of uw eigen auto wel aan die eis voldoet? Vermoedelijk niet.
Posbank dicht voor gemotoriseerd verkeer
De beslissing viel al eerder, maar pas per 1 juli 2024 wordt het verkeersbesluit van kracht: wegen op de Posbank, in het Nationaal Park Veluwezoom, worden in juli en augustus geheel en in de overige maanden in de weekenden afgesloten voor gemotoriseerd verkeer. Het gaat daarbij om de Bovenallee, de Beekhuizenseweg, Signaal Imbosch (weg richting de Brandtoren) en de Diepesteeg (na parkeerplaats De Lappendeken). De MAG was betrokken bij de besluitvorming, met name omdat er in het begin alleen over de bekende 'ronkende motoren' gesproken werd. We ondernemen geen actie tegen deze afsluitingen: dat doen we alleen bij afsluitingen exclusief voor motorrijders.
Zuiderdijk weer open: rijd mee!!
Het duurde langer dan toegezegd, maar deze week kwam dan eindelijk de verlossende uitspraak in het door ons ingestelde hoger beroep rond de motorweekendafsluiting van de 14 kilometer lange Zuiderdijk, die tussen Hoorn en Enkhuizen langs het IJsselmeer loopt. De Raad van State veegde de vloer aan met de verdediging van de wegbeheerder, de gemeente Drechterland. Het besluit om ons bezwaar op het verkeersbesluit af te wijzen, werd door de Raad van State vernietigd. Hetzelfde gold voor de uitspraak van de bestuursrechter, die in 2022 de wegbeheerder nog in het gelijk stelde.
Op zaterdag 22-06-2024 organiseert de MAG samen met de regionale motorclubs MC West-Friesland en Route 506 een heropeningsrit. Deelnemers welkom! We vertrekken om 12:00 bij de McDonald’s Hoorn, Kleine Wijzend 1, 1647 DT Berkhout. Op de plaats van het eerste - mogelijk al verwijderde - verbodsbord knippen we het lint door. De rit eindigt rond 13:00 bij Reggie’s Snackhouse, Sluisweg 4A, 1601MB Enkhuizen. Met deze rit vieren we het feit dat we na vier jaar van onrechtmatige afsluiting weer op de dijk mogen rijden. En omdat we dat willen blijven doen, geldt zoals overal: te luid geluid is uit.
Amsterdam flitst op 30!
Een klein half jaar geleden werd de maximum snelheid op de meeste wegen in Amsterdam van 50 naar 30 km/u verlaagd. Vanaf zaterdag 1 juni wordt er ook op gehandhaafd. Op de Stadhouderskade (zie foto) staan vier vaste flitspalen. Verplaatsbare flitspalen kan je verwachten op de Postjesweg, de Kattenburgerstraat en de Oostenburgergracht.
Ook andere steden in binnen- en buitenland gingen al of gaan straks over naar 30 km/u (Utrecht, Nijmegen, Arnhem, Rotterdam, Enschede; Parijs, Londen, Brussel, Madrid, Helsinki), en het zullen er alleen maar meer worden. Verkeersveiligheid is het belangrijkste argument.