Nieuws

MAG wint: de Meije weer open!

18
-
2
-
2025
Bron:
link
Beeld:
MAG media

En alweer hebben we goed MAG nieuws: na twee door de MAG aangespannen rechtszaken is het motorweekendverbod op de Meije bij Bodegraven voorlopig geschorst. De gemeente heeft van de rechter opnieuw de opdracht gekregen om het drie jaar geleden al door de MAG ingediende bezwaar tegen deze afsluiting nogmaals te beoordelen, maar nu wel op basis van onderzoek en metingen. Dat moet binnen zes maanden gebeuren.

In Drechterland liet zulk onderzoek vorig jaar zien dat een exclusief verbod voor motorrijders geen stand kan houden. We hebben dus goede hoop dat dit ook hier gebeurt. Daar spelen we natuurlijk zelf een rol in: je mag bij Bodegraven weer langs de Meije rijden, maar doe dat met respect voor de bewoners en andere weggebruikers.

Dat we op basis van dit succes alles op alles gaan zetten om ook de Meije bij Woerden weer open te krijgen, spreekt voor zich.

Nog geen MAG-lid? Sluit je dan nu bij ons aan: dat maakt de kans op succes alleen maar groter!

Boetes Blankenburgverbinding

5
-
2
-
2025
Bron:
link
Beeld:

Vergeten tol te betalen op de nieuwe Blankenburgverbinding (A24)? Dan kan je deze week je eerste bekeuring verwachten, zo lezen we bij MotoPlus. Automatisch tol betalen kan heel eenvoudig met Flitsmeister. Dan heb je er - in tegenstelling tot specifiek op tol gerichte apps - meteen een prima GPS en een waarschuwingssysteem voor snelheidscontroles bij.

Het toltarief van € 1,51 geldt zowel voor auto's als voor motoren. De MAG geeft daar vrede mee. Wel komen wij in actie als de tarieven hoger liggen dan € 2,00 en motorrijders hetzelfde moeten betalen.

Westerscheldetunnel: het vervolg

20
-
1
-
2025
Bron:
link
Beeld:
Westerscheldetunnel
Motoren in 5, meer zwaar verkeer in 4? Nee!

Op 13 december schreven we hier over de herinrichting van het tolplein van de Westerscheldetunnel, waar auto's en motoren per begin dit jaar niet meer hoeven te betalen. Poorten 1, 2 en 3 zijn in de nieuwe situatie voor auto's gereserveerd. Met de automatisch openende slagbomen bij deze poorten wordt de snelheid eruit gehaald. Poort 4 is voor vrachtwagens met een T-tag, poorten 6 en 7 zijn voor zwaar verkeer dat niet zo'n tag heeft. Motorrijders hebben poort 5 toebedeeld gekregen: dan rij je dus tussen het zware verkeer voor de poorten 4 en 6 door. Niet fijn, zeker niet gezien het feit dat het zware verkeer na een foute poortkeuze nogal eens achteruit over het plein manoeuvreert. Ook niet fijn als het verkeer stil staat als er sprake is een storing of een ongeval, en je met je motor tussen twee rijen ronkend verkeer moet staan wachten. Kijk 's naar de foto hiernaast en denk je 's hoe de situatie eruit ziet als je met de motor voor poort 4 staat met links (poort 5) en rechts (poort 6) vrachtverkeer om je heen.

Motorrijders kregen poort 5 toegewezen omdat er eerder incidenten waren met door slagbomen geraakte motorrijders. Poort 5 heeft dus géén slagboom, maar een eenvoudig te nemen chicane. Prima bedacht, maar we willen dus niet door die poort. Ons voorstel om poorten 4 en 5 van functie te verwisselen zou te veel geld kosten, hadden we al begrepen voordat we op 13 januari samen met de Motorclub Zeeuws-Vlaanderen met de tunnelorganisatie in gesprek gingen. Tijdens dat gesprek opperden we dus een nog een veel eenvoudigere oplossing: zaag een stuk van de slagbomen van poorten 1, 2 en 3 af. Dan kunnen motorrijders er zo door. Nee, zei de tunnelorganisatie, want dan rijden ze te hard. Leg dan een drempel neer, zeiden we. Nee, was het antwoord, want dan worden motorrijders gelanceerd. Niet dus... Afgesproken is om in april te bekijken hoe het in de praktijk bij de tunnel verloopt. Is dat niet naar onze tevredenheid, dan sluiten we acties niet uit. Tot die tijd: weet dat de slagbomen van de poorten 1, 2 en 3 voor motorrijders gewoon opengaan.

Filefilteren in Frankrijk legaal

20
-
1
-
2025
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Het heeft lang geduurd, maar de Franse belangenvereniging FFMC heeft het voor elkaar: met ingang van begin deze maand mag je in Frankrijk officieel filefilteren. De belangrijkste spelregels:
- Filtefilteren is alleen toegestaan op snelwegen en tweebaanswegen met een middenberm en minstens twee rijstroken per rijbaan.
- Net als in Nederland mag je alleen filefilteren tussen de rijstroken 1 en 2 (de twee meest linkse rijstroken).
- Je maximumsnelheid is 50 km/u als het verkeer rijdt en 30 km/u bij stilstaande files.

Streep door verkoopgroei elektrische motoren

30
-
12
-
2024
Bron:
link
Beeld:
Jacco van der Kuilen

Terwijl Europa aandringt op verduurzaming van de motormarkt, zet de Nederlandse overheid een dikke streep door de toch al moeizame groei van de verkoop van elektrische motoren: terwijl voor elektrische auto's per dit jaar een vaste BPM van 667 euro geldt, betaal je voor een elektrische motorfiets een percentage van de verkoopprijs. Bij een motorfiets van 30.000 euro gaat dat – schrik niet – om 4.640 euro, ofwel bijna zeven keer zoveel.

Door het tegelijkertijd wegvallen van de milieu-investeringsaftrek (MIA) worden elektrische motoren voor de belangrijkste gebruikersgroep (zelfstandigen en ondernemers) onacceptabel veel duurder. Natuurlijk gaan we kijken wat we hier nog aan kunnen doen.

Westerscheldetunneloplossing potentieel gevaarlijk

13
-
12
-
2024
Bron:
link
Beeld:
Westerscheldetunnel

Per januari 2025 is de Westerscheldetunnel tolvrij voor personenauto's en motorrijders. De poortjes voor deze voertuigen blijven wel gehandhaafd, voor auto's met slagboom, puur om de snelheid eruit te halen. Voor motorrijders is een aparte poort gereserveerd. Prima idee, zou  je zeggen, maar de poort ligt wel tussen de poorten voor vracht- en ander zwaar verkeer in. Motorclub Zeeuws-Vlaanderen en een aantal regionale motorinstructeurs gaven hun bezwaren aan, en ook wij hebben onze visie gegeven. Op 13 januari volgt een gesprek met de beheerder, samen met de Motorclub Zeeuws-Vlaanderen.

MAG voor de rechter: De Meije moet open!

2
-
12
-
2024
Bron:
link
Beeld:
Hugo Pinksterboer

Hartverwarmend: ondanks het nogal frisse weer kwam bijna de helft van het motorrijdende publiek vanochtend op de motor naar de rechtbank in Den Haag. Daar stond de MAG voor de bestuursrechter tegenover de gemeente Bodegraven-Reeuwijk.

Doel? De Meije bij Bodegraven moet weer open. De status? Eind vorig jaar maakte de bestuursrechter gehakt van de onderbouwing van de daar geldende motorweekendafsluiting. De uitslag? Aan die onderbouwing was feitelijk niets veranderd, zoals de rechter vandaag leek te concluderen. Dat zegt - helaas - nog niets over de uitspraak. Meer weten over de toedracht en de gang van zaken? We houden je graag op de hoogte. Eh, was je al lid, eigenlijk?

MAG in Houten

27
-
11
-
2024
Bron:
link
Beeld:
MAG media

Op 26 november kreeg de MAG de gelegenheid om in te spreken bij een rondetafelgesprek van de gemeente Houten. We hebben aangegeven dat het bij overlastervaringen meestal om kleine groepen bewoners en om een kleine groep motorrijders gaat, en dat we graag in gesprek gaan met de gemeente én met klagende bewoners. Ook hebben we laten weten dat we mee willen denken over oplossingen en dat er één oplossing is waar we pertinent tegen zijn: een wegafsluiting exclusief voor motorrijders, vanzelfsprekend. Wil je op de hoogte blijven? Abonneer je op onze nieuwsbrief met een mailtje naar media@motorrijdersactiegroep. Nog beter plan? Word lid, als je dat nog niet bent. Dan melden wij je meteen ook aan voor MAG Nieuws.